Zoals beloofd voortaan op dinsdag een Q&A!

Ik was blij verrast met het aantal vragen dat ik toegezonden kreeg. Het kan daardoor zijn dat je jouw vraag er nog niet tussen staat. Niet getreurd, ik ga ze allemaal nog beantwoorden!

En intussen mag je natuurlijk gewoon weer nieuwe vragen insturen.
Emailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

1.
Q: Wat is het verschil tussen traditionele, vierge en extra vierge olijfolie?
A: Extra vierge olijfolie is olie die verkregen wordt uit de eerste persing van de beste olijven. De olie wordt niet verhit en alleen d.m.v. mechanische druk geperst. De zuurgraad mag niet boven 0,8% komen. Dit is de olijfolie met de meest verfijnde smaak. Er wordt aangeraden deze olie niet te verhitten, omdat smaak hierbij grotendeels verloren zal gaan. Bovendien kunnen bij verhitting boven 180 graden schadelijke stoffen ontstaan. Deze olijfolie wordt dus met name koud gebruikt, bijvoorbeeld in salades, vinaigrettes en tapenades.

Vierge olijfolie is ook olijfolie van de eerste persing, maar vaak zijn deze olijven al wat rijper en daardoor zuurder. De zuurgraad ligt daardoor hoger, maar mag niet boven de 2% uit komen. Ook deze olie wordt niet verhit en uitsluitend verkregen door mechanische persing. De smaak is minder expliciet dan die van extra vierge olijfolie en daarom wordt deze olie wel gebruikt om in te bakken en braden.

Bij traditionele olijfolie wordt vaak een mengsel gebruikt van geraffineerde olijfolie en een olijfolie van de eerste persing (vierge of extra vierge). Bij geraffineerde olie is er sprake van industriële zuivering, waarbij alle oneffenheden uit de olie gehaald worden. De olie wordt geneutraliseerd (door verhitting), ontgeurd, ontkleurd en daarna weer afgekoeld. Deze olie is grotendeels geur- en smaakloos. Om toch nog iets aan smaak en geur toe te voegen, wordt deze daarom gecombineerd met een vierge of extra vierge olijfolie.
Doordat deze olie voor het grootste deel uit geraffineerde olie bestaat is hij het beste bestand tegen verhitting. Kwaliteit en smaak blijven ook na verhitting hetzelfde. Deze olijfolie wordt gebruikt om in te bakken en braden, maar kan daarnaast ook gebruikt worden om in te frituren.

2.
Q: Mag je vis en spinazie met elkaar combineren?
A:
Lange tijd is geadviseerd vis en spinazie niet met elkaar te combineren. Dat komt omdat spinazie nitraat bevat, wat in het lichaam kan worden omgezet in nitriet en vervolgens in (mogelijk kankerverwekkende) nitrosamines. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft echter geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat gezondheidsrisico's ontstaan door het combineren van nitraatrijke groenten met vis en schelpdieren. In 2014 heeft het Voedingscentrum het advies deze producten niet te combineren daarom laten vervallen. Dit geldt overigens niet alleen voor spinazie maar ook voor andere bladgroenten.

3.
Q: Kan ik verse gist ook vervangen door droge gist en wat is dan de juiste verhouding?
A: Ja dat kan. Verse gist is niet zo lang houdbaar, daarom kan het praktischer zijn om met droge gist te werken. De verhouding is 3:1. 3 gram verse gist staat dus gelijk aan 1 gram droge gist.

4.
Q: Klopt het dat in 48+ oude kaas meer vet zit dan in 48+ jonge kaas? Waarom heet het dan allebei 48+ kaas?
A: Dat klopt inderdaad.  De 48+ geeft het vetgehalte in de droge stof aan. Omdat jonge kaas meer vocht bevat dan oude kaas is het totale vetgehalte dus lager. In het vocht zit namelijk geen vet. In oude 48+ kaas zit ongeveer 10% meer vet dan in jonge 48+ kaas.

5.
Q: Klopt het dat je aankomt wanneer ja na 20.00u 's avonds nog eet?
A: Er wordt vaak beweerd dat na 20.00u nog iets eten heel slecht is, omdat je lichaam deze calorieën niet meer verbruikt en dus direct als vet opslaat. Dat is echter absoluut niet waar. Je lichaam gebruikt 24 uur per dag energie. Je organen functioneren tenslotte ook wanneer je slaapt...
Waar het om gaat is dat je gedurende de hele dag niet meer energie binnen krijgt dan dat je verbruikt. Heb je gedurende de dag eigenlijk al de calorieën binnen gekregen die je voor die dag (en dan bedoel ik een etmaal) nodig hebt, dan zijn de calorieën die je 's avonds eet inderdaad extra en dus teveel. Maar het is niet waar dat alles wat je na 20.00u nog eet niet meer verbrand wordt.