Ik krijg regelmatig vragen over het bereiden en bewaren van voedingsmiddelen of over welke voedingsmiddelen nou wel en niet gezond zijn. Er gebeurt zoveel op het gebied van voeding, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik geef antwoord op enkele vragen, die mij onlangs gesteld zijn.

Heb jij ook nog een vraag die je graag beantwoord wil hebben, stuur me dan een mailtje en wie weet vind je het antwoord terug in de volgende Q&A!

Vanaf nu iedere dinsdag een nieuwe Q&A, dus hou het in de gaten...


1.
Q: Mag spinazie een tweede keer opgewarmd worden?
A: Het antwoord is simpel: ja dat mag! Het is echter wel belangrijk dat je spinazie na de eerste keer opwarmen zo snel mogelijk laat af koelen en bewaart in de koelkast bij ongeveer 4 graden.

2.
Q: Hoe lang kan ik (onbewerkt) vlees bewaren in de koelkast na het openen van de verpakking?
A: Bewaar geopende verpakkingen maximaal 2 dagen. Eet je het niet binnen twee dagen op, dan kun je het beter invriezen. Ingevroren blijft het nog ongeveer 2-3 maanden houdbaar in de vriezer.

3.
Q: Wat is het verschil tussen een TGT-datum en een THT-datum?
A: TGT wil zeggen 'te gebruiken tot'. Voedingsmiddelen die maar kort te bewaren zijn hebben een TGT-datum, denk aan voorgesneden groenten, kant en klaar maaltijden, zuivel of vlees.
THT betekent 'tenminste te gebruiken tot'. Dit staat op producten die niet snel bederven. Hierbij kun je denken aan ongekoelde producten zoals thee, bloem of kruiden. Ook op gekoelde producten kan een THT-datum staan, bijvoorbeeld op vleeswaren of kaas.
Het grote verschil zit hem in het veilig gebruiken van deze producten na het verstrijken van de datum. Een product met een TGT-datum is niet meer gegarandeerd veilig te gebruiken na deze datum. Ongekoelde producten met een THT-datum kun je over het algemeen nog prima gebruiken, maar zij gaan wel achterin in smaak, kleur etc. Gekoelde producten met een THT-datum zijn veilig in gebruik tot aan deze datum.

4.
Q: Zijn peulvruchten goede vleesvervangers?
A: De meeste peulvruchten wel. Bonen, soja, kikkererwten, kapucijners en linzen bevatten veel ijzer, eiwit en B-vitamines (met uitzondering van vitamine B12) net als vlees. 'Groene' peulvruchten zoals sperziebonen, peultjes en sugarsnaps worden echter als groenten gezien, omdat zij qua voedingsstoffen daar meer op lijken.

5.
Q: Klopt het dat je ook geen pinda mag eten als je een notenallergie hebt?
A: Nee, ondanks dat ze ook weleens aardnoten genoemd worden, zijn pinda's geen noten maar peulvruchten. Is er sprake van een notenallergie, dan kunnen pinda's dus wel veilig gegeten worden. Het komt echter wel regelmatig voor dat iemand met een notenallergie ook een pinda-allergie heeft! Heeft iemand een notenallergie dan wil dat overigens ook niet per definitie betekenen dat geen enkele noot gegeten kan worden. Het is ook mogelijk om voor een specifieke nootsoort allergisch te zijn.