De afgelopen tijd is het prachtig zomers weer geweest. Uitgerekend op de dag dat het even wat minder is, besluit ik een barbecue recept te plaatsen. Maar dat is helemaal geen probleem, want de vooruitzichten zien er prima uit dus die barbecue mag snel weer voor de dag komen. Daarom wordt het ook weleens tijd om de hoeveelheid barbecue recepten op mijn blog uit te breiden. Je zou namelijk bijna de indruk krijgen dat wij bijna nooit barbecueën, maar het tegendeel is waar.

Het liefst ga ik voor de wat uitgebreidere barbecue-sessies. Wij zien de barbecue eigenlijk vooral als een verlengstuk van de keuken. Ik zal niet zeggen dat het nooit voorkomt, maar over het algemeen zijn wij niet van de gemiddelde Nederlandse barbecue waarbij veel te veel vlees voor de dag komt en je overladen wordt met stokbrood en sauzen.

Er stond al een hele tijd een recept voor geroosterde paprikasoep op mijn blog, maar daar was ik al een tijdje niet helemaal tevreden over. Toen ik een poosje geleden geroosterde paprikasoep maakte als onderdeel van een tapasmenu, besloot ik de soep in een heel nieuw jasje te steken. Het was even puzzelen naar de smaak die ik zocht, maar ik heb hem gevonden.

Om de geroosterde paprika beter tot zijn recht te laten komen, heb ik deze keer geen tomaten meer gebruikt. Ik vind dat persoonlijk toch afbreuk doen aan de typische geroosterde paprika-smaak. Ik besloot er verder zo min mogelijk aan toe te voegen. Soms is less echt more. Ik gebruik geroosterde paprika uit pot zodat de soep lekker snel klaar is. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen zelf eerst rode paprika's te roosteren.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik deze salade nu het lekkerst vind als maaltijdsalade, als voorgerecht of als bijgerecht (bijvoorbeeld bij de barbecue!). Eigenlijk kan het alle drie heel goed. Als je hem als maaltijdsalade eet, mag de portie natuurlijk wat royaler zijn. Dan heb je voor 2 personen hier ruim voldoende aan. Maak je de salade als voor- of bijgerecht dan denk ik dat je hier met vier personen prima van kan eten.

Zoals je in de bereidingswijze kunt lezen, is het aan te raden taugé even onder te dompelen in kokend water. Deze kunnen namelijk schadelijke bacteriën zoals Salmonella of E.Coli bevatten. Door het onderdompelen maak je deze bacteriën onschadelijk. Zeker even doen dus. Dat geldt overigens ook voor andere kiemgroenten die je rauw eet. Om er voor te zorgen dat ze wel knapperig blijven kun je ze het beste daarna meteen met koud water afspoelen.

Vind jij het ook zo heerlijk om in de supermarkt rond te struinen op vakantie? Met name de mega grote supermarkten in Frankrijk vind ik echt geweldig en ik kan er gerust een paar uur zoet mee zijn. Nu ben ik niet alleen een fanatieke shopper op vakantie, we rijden er zelfs minimaal twee keer per jaar speciaal voor naar Frankrijk...

Waarom? Omdat dat voor mij een dagje puur geluk is. Omdat het een manier is om te ontstressen. Omdat het quality time is voor mij en mijn vriend. Dus eigenlijk gewoon omdat het kan.

Nieuwsgierig naar mijn 10 favorieten? Lees dan gauw verder...

Het is weer aspergetijd en daar word ik vrolijk van! Met name groene asperges vind ik erg lekker en dan eet ik ze het liefst gegrild. Daarom is dat de bereidingswijze die ik in dit gerecht gekozen heb. Mocht je nou geen grillpan hebben, dan is dat helemaal geen probleem. In plaats van grillen kun je ze ook even bakken.

Voor dit gerecht heb ik wokgarnalen uit de diepvries gebruikt. Deze laat ik van te voren ontdooien. Het voordeel van wokgarnalen is dat deze al gepeld zijn. Ik gebruik wel het liefst rauwe garnalen, zodat je goed kunt zien wanneer ze klaar zijn. Als ze rauw zijn, zijn ze in eerste instantie grijzig maar doe je ze in de wok dan zie je ze al snel mooi roze worden. Zijn ze helemaal roze, dan zijn ze gaar.