De originele Indiase bhajis worden met kikkererwtenmeel gemaakt, maar dat had ik niet in huis. Daarom heb ik ze deze keer gemaakt met gewone bloem, ei en melk. De smaak is dan wel iets anders, maar zeker niet minder lekker!

Ik heb de bhajis op smaak gebracht met kurkuma, chilipoeder, paprikapoeder en verse koriander. Je zou ook kunnen kiezen voor korianderpoeder, maar persoonlijk vind ik dat afbreuk doen aan de smaak. Als het kan, zou ik dus zeker verse koriander gebruiken. In het originele recept gaan verse groene chilipepers. Ook die had ik helaas niet in huis en heb daarom chilipoeder gebruikt. Het gebruik van verse chilipepers boven chilipoeder heeft wel de voorkeur, omdat dat veel meer smaak geeft aan de bhajis.

De bhajis geven een maaltijd net even wat extra's, doordat ze lekker krokant zijn. Ze smaken heel goed bij een (groente)curry en basmatirijst.

Asperges zijn echte seizoensgroenten. 97% van de verkochte asperges in Nederland zijn witte asperges. Slechts 3% zijn groene asperges. In Engeland en Italië worden juist voornamelijk groene asperges gegeten.

Witte asperges moeten altijd goed geschild worden in tegenstelling tot de groene variant. Daarbij hoeven alleen de dikke asperges geschild te worden.
Als je asperges niet goed schilt, zijn ze enorm taai en echt niet lekker. Goed schillen is dus echt een vereiste voor een lekkere maaltijd!

Ik was deze appelroosjes al op diverse sites tegengekomen, maar het kwam er maar niet van om ze ook zelf eens te maken.

Ze zijn ontzettend eenvoudig te maken, terwijl het er uit ziet of je er heel veel werk aan gehad hebt.
Ik heb ze in de categorie 'desserts' gezet, maar eigenlijk zijn ze ook heel geslaagd als traktatie of voor op een feestje. Maak je ze als dessert, dan is het heel lekker om er vanille ijs bij te serveren.

Zoals op de foto te zien is, zijn mijn roosjes een beetje te donker geworden in de oven. Let dus heel goed op dat het niet te hard gaat!

Met cornflakes kun je een heerlijk krokant korstje maken voor je kipfilet. Het is eigenlijk ontzettend eenvoudig, maar wel heel erg lekker.

Ik bereid de kipkrokantjes in de oven, maar het zou ook in een koekenpan kunnen. In de oven is natuurlijk wel een stukje calorievriendelijker, omdat je geen gebruik hoeft te maken van boter of olie om in te bakken.

Ik heb per persoon twee wraps gerekend, maar het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoeveel vulling je er in doet en niet onbelangrijk, of je een grote eter bent of niet.

Over het algemeen gun ik mezelf weinig tijd voor het ontbijt, terwijl dat natuurlijk eigenlijk juist een heel belangrijk eetmoment is! Een voedzaam ontbijt zorgt voor een goed begin van de dag, daarom is het heel belangrijk om het ontbijt nooit over te slaan. Een eetpatroon (en dus ook ontbijt) met relatief veel eiwitten kan ervoor zorgen dat je niet teveel kcal binnen krijgt. Een eiwitrijke voeding is namelijk heel verzadigend. Daarom heb ik gekozen voor de combinatie cottage cheese en zalm.

Cottage cheese is een frisse kwarkachtige kaassoort. Er zitten weinig vetten in en veel eiwitten. Ook zalm zit boordevol eiwitten (en gezonde vetten), dus deze combinatie zorgt voor een gezond ontbijt. En het is natuurlijk lekker snel klaar!