Kibbeling, ik vind het heerlijk. Als je denkt dat het veel werk is om het zelf te maken, dan heb je het helemaal mis. In een handomdraai maak je zelf heerlijke kibbeling!

In dit recept gebruik ik een vrij grote hoeveelheid kabeljauw voor twee personen. Ik ben er hierbij vanuit gegaan dat er naast de kibbeling hooguit nog een salade gegeten wordt. Wil je de kibbeling onderdeel van een hoofdgerecht maken, dan zou ik de hoeveelheid verminderen tot 300-350 gram.

Bij kibbeling eet ik het liefst een eenvoudige salade gemaakt van kropsla of ijsbergsla. Eventueel met wat tomaat en komkommer er door en een friszure dressing.

Bloemkoolsoep maak ik eigen bijna nooit. Geen idee waarom, want het is heerlijk! Bovendien is het ook nog eens hartstikke gezond en snel klaar.

Dit recept is ontstaan doordat ik nog bloemkoolroosjes had liggen die op moesten. Voor de avondmaaltijd had ik al plannen, maar voor de lunch nog niet. Een lekkere soep gaat er bij mij met de lunch altijd wel in, dus zo gezegd zo gedaan.

Wil je van deze soep een vegetarische variant maken, dan kun je de kippenbouillon natuurlijk eenvoudigweg vervangen door groentebouillon. Het ontbijtspek kun je ook prima weglaten, hoewel ik het zoute wel heel lekker vind combineren met relatief neutrale smaak van de bloemkool. Wil je het graag ergens mee vervangen probeer dan eens gerookte tofu.

Dit keer wederom een pompoengerecht. Vanwege de veelzijdigheid van de pompoen, kun je er heerlijk mee variëren. De combinatie met salie en pijnboompitten maakt het tot een smaakvol geheel, terwijl de ricotta de vulling lekker romig maakt.

Ik heb er in dit geval voor gekozen om de cannelloni niet te omringen met een saus, maar dat kan natuurlijk wel heel goed. Een roomsaus met spinazie zou hier goed bij passen, maar ook een bechamelsaus zou het prima doen. Omdat ik het gerecht licht wilde houden, heb ik geen saus gebruikt.

Een lekkere variatie op brood zijn wraps. Ik heb ze deze keer gevuld met een eiersalade. Aan deze eiersalade is een pittige twist toegevoegd door het gebruik van mierikswortel. Hou je daar niet van, dan kun je deze ook prima achterwege laten.
In dit recept gebruik ik halvanaise om het net wat gezonder te houden, maar je kunt op mayonaise of eventueel fritessaus gebruiken. Je kunt er ook nog wat augurk aan toe voegen om het geheel wat frisser te maken.

Deze wraps zijn overigens ook heel geschikt voor op een feestje. Ze zijn heel eenvoudig te maken en je kunt ze prima van te voren maken, zodat je ze alleen nog maar op tafel hoeft te zetten.

De originele Indiase bhajis worden met kikkererwtenmeel gemaakt, maar dat had ik niet in huis. Daarom heb ik ze deze keer gemaakt met gewone bloem, ei en melk. De smaak is dan wel iets anders, maar zeker niet minder lekker!

Ik heb de bhajis op smaak gebracht met kurkuma, chilipoeder, paprikapoeder en verse koriander. Je zou ook kunnen kiezen voor korianderpoeder, maar persoonlijk vind ik dat afbreuk doen aan de smaak. Als het kan, zou ik dus zeker verse koriander gebruiken. In het originele recept gaan verse groene chilipepers. Ook die had ik helaas niet in huis en heb daarom chilipoeder gebruikt. Het gebruik van verse chilipepers boven chilipoeder heeft wel de voorkeur, omdat dat veel meer smaak geeft aan de bhajis.

De bhajis geven een maaltijd net even wat extra's, doordat ze lekker krokant zijn. Ze smaken heel goed bij een (groente)curry en basmatirijst.