Het is bijna Pasen en dat betekent dat we weer met zijn allen massaal aan de eieren gaan. Over waar deze traditie vandaan komt, doen op internet verschillende verhalen de ronde. Zo zou het symbool staan voor het herrijzen van Jezus uit de dood. Maar er wordt ook geschreven dat het een Germaanse traditie is. Vroeger zouden op akkers eieren begraven worden zodat de akkers weer vruchtbaar zouden worden.
Hoe het ook zij, een ei hoort er bij!

Eieren zijn bijzonder veelzijdig. Je kunt er echt vanalles mee: koken, bakken, pocheren noem maar op. En je kunt het ook nog eens in hartige en zoete gerechten gebruiken.
Ik vond het leuk om nog wat meer informatie bij elkaar te verzamelen over het ei en daarom zette ik deze 5 ei-feitjes voor jou op een rij.

1. Eieren bewaar je het best in de koelkast
Eieren liggeni n de supermarkt inderdaad vaak buiten de koelkast, maar het is echt het beste deze na aankoop in de koelkast te bewaren. Zo blijven je eieren veel langer vers. Daarnaast remt de lage temperatuur de groei van bacteriën waaronder Salmonella.

Dat eieren in de supermarkt niet in de koeling staan heeft wel een logische verklaring. Als een ei vochtig wordt, is dat de perfecte voedingsbodem voor de groei van bacteriën. Wanneer een ei in de supermarkt in de koeling zou staan en je zou deze mee naar huis nemen, neemt de temperatuur toe. Zet je de eieren daarna weer in de koeling, dan kan er door de temperatuursverschillen condensvorming ontstaan. En condens is dus heel fijn voor bacteriën.

2. Met de drijftest kun je achterhalen of je ei nog eetbaar is
Het is heel simpel te testen of je ei nog vers is. Doe water met zout in een glas en doe hier voorzichtig het ei (in zijn geheel, met schaal dus!!) in. Wanneer het ei direct zinkt weet je dat je een vers ei hebt. Gaat het ei drijven, dan is hij niet vers meer. Doordat het ei door de poriën van de schaal vocht verliest komt er lucht in de schaal. Dit zorgt ervoor dat het ei gaat drijven.



Op de foto zie je dat het bruine ei mooi op de bodem ligt, deze is dus nog vers. Bij het witte ei staat de onderkant al naar boven, maar hij drijft nog niet. Dat betekent dat de er zich wel al meer lucht in de luchtkamer bevindt maar nog net niet genoeg om te gaan drijven. Dat wil zeggen dat het ei nog niet bedorven is, maar ook zeker niet meer vers is.

Overigens zegt deze test alleen iets over de versheid. Het zegt dus niets over de besmetting met bacteriën.

3. Eieren zijn een goede vegetarische keuze
Eieren zijn rijk aan vitamine B12 en daarnaast bevatten ze ook vitamine A, B1 en ijzer. Dit maakt eieren geschikt als goede vegetarische vleesvervanger. Natuurlijk bevatten eieren naast deze vitamines en mineralen nog meer gezonde voedingsstoffen. Als je kijkt naar wat een product geschikt maakt als vleesvervanger kijk je echter vooral naar de eerder genoemde voedingsstoffen.

4. De kans op een Salmonella-besmetting is klein
Slechts 3 op de 10.000 eieren zij besmet. Dat maakt het risico op een besmetting klein. Toch zijn er risicogroepen waarbij je liever geen rauw product gebruikt zoals zwangeren, ouderen en zieken.

Wil je een gerecht maken waar je eigenlijk rauwe eieren (eiwit of eidooiers) in moet gebruiken, kijk dan eens naar de optie om gepasteuriseerd eiwit en eidooier te kopen. Deze zijn te koop in de supermarkt.
Door het pasteuriseren wordt de hoeveelheid bacteriën fors verminderd waardoor deze producten veilig in gebruik zijn. Vaak wordt er zout en suiker toegevoegd om de houdbaarheid te verbeteren.

5. Eidooier bevat in verhouding meer eiwitten (proteïnen) dan het eiwit
Soms is de term eiwit een beetje verwarrend. In het ene geval gaat het om het wit van het ei. In andere gevallen om de voedingsstof eiwit (proteïne dus). En dat is zeer zeker niet hetzelfde. De voedingsstof eiwit komt in dus onder andere in het wit van het ei voor, maar ook in het eigeel. Sterker nog in eidooier zit in verhouding meer eiwit (proteïne)!

Inmiddels zin gekregen in iets lekker met ei, dan vind je hier nog wat inspiratie: